Coach vs. Consultant vs. Mentor

Ce așteptări are clientul de servicii de business coaching?

Florin Șomodi, Business Coach

23 Mai 2017

Cui i se potrivește coaching-ul?

Azi scriu despre modul în care cei care imi solicită un program de coaching percep acest tip de demers. Majoritatea clienților mei sunt antreprenori sau profesioniști ce se pregătesc să facă pasul spre antreprenoriat.

Pentru mine și multi alti ghizi, coachingul este procesul de ghidare prin care clientul își găsește propria cale de a învăța noi moduri de a performa, a dezvolta noi abilități și competențe legate de rolul pe care în joacă în viața lui sau în cea profesională. Acestea se întâmplă prin investigarea și focusarea asupra propriilor calități și puncte forte. Perspectiva este a căutării și alegerii celor mai bune soluții într-un context dat și mai puțin sau deloc focusarea pe probleme.

Procesele de coaching implică în primul rând procese de conștientizare: a valorilor personale și de business, a situațiilor pe care le traversăm, a convingerilor care ne limitează acțiunile, a rolurilor pe care le jucăm, a contextelor organizaționale, etc. Ulterior,  dezvoltarea de noi strategii, căi de acțiune, și acțiunea propriu zisă. Ghidarea în coaching se face prin întrebări bune și bine plasate și mai rar prin ofertarea clientului cu subiecte în vedera demarării discuției sau investigării situației pe care o travesează.

 

 

Clienții de coaching au uneori așteptări ce țin de zona de consultanță

Provocarea în calitate de coach este de a menține atenția coachee-ului asupra propriilor resurse și dezvoltări posibile. De ce provocare? Pentru că întâlnesc des situația în care clienții de coaching au așteptări ce aparțin zonei de consultanță (rețete de-a gata pentru varii situații). Sunt sigur că următoarea întrebare este: Accepți sau nu derogarea? Iar răspunsul este: depinde!  Pentru că daca suntem onești in evaluare, depinde de nevoile reale ale clientului.

Prefer să mă rezum la coaching însă dacă se dovedește că nevoia curentă a clientului este de consultanță, îi precizez că încheiem procesul de coaching sau că alegem să nu îl începem. Bucuria mea este însă aceea de a fi coach (oglinda exterioară în care să îți vezi mai bine punctele tari, blind-spot-urile, și noile posibilități ce se nasc din acestea). Pentru consultanță recomand alți profesioniști verificați în domeniul evocat de client.

 

Ce au în comun coachingul și consultanța?

Răspunsul este scurt: Subiectele! Conform Zeus & Skiffington (2002), coachii și mentorii pot lucra cu liderii organizațiilor pe subiecte strategice și schimbări de sisteme și procese. Istoric, consideră autorii, aceste abilități aparțineau exclusiv consultanților de business. Competențele pentru aceste sarcini includ: recunoașterea și înțelegerea funcționării sistemelor, project management, alinierea stakeholderilor, advocacy (influențarea decidenților) și construirea viziunii pentru afacere. Timpul a arătat că tot mai mulți consultanți au adoptat rolul de coach în organizații, mulți dintre consultanți urmând programe de formare în coaching. Drumul meu a fost oarecum similar.

 

Confuzia între mentor și coach

Revenind la propriile experiențe, am remarcat de asemenea în utimii doi-trei ani, căutarea acerbă de mentori de business. Businessmani de succes sau cu imagine de succes. La nivelul acestor căutări, confuzia coach/mentor este foarte frecventă. Un mentor rămane un sfătuitor dar și un ghid. Diferența față de coach rezidă în faptul că un mentor a parcurs deja cu succes drumul pe care un mentee tocmai se aventurează. Mentorul poate oferi din experiența personală și din cunoașterea sa exemple de bune practici care au funcționat în cazul său. Mentee-ul le poate prelua ca atare, sau le poate prelucra informația pentru contextul de business pe care îl traversează. Abordarea mentorului este mai degrabă directivă, în timp ce un coach este de investigator de resurse și soluții. Personal, prefer rolul de coach mult mai mult pentru că nu mi-a plăcut să primesc sfaturi de când mă stiu. Preferința mea este spre a experimenta și de aici și bucuria de a însoți clientul de coaching cu întrebări pentru a realiza propriile descoperiri. Exista clienți care preferă îndrumarea unui mentor deoarece existența unui model de urmat este mai importantă. Singura ‘dificultate’ constă în a identifica mentorul cel potrivit și totodata și accesibil.

 

Ce tip de ghidare aleg?

Cu toata diplomația de care sunt în stare fac toate aceste precizări privind asemănările intre coaching, consultanță si coaching la începutul relației cu clientul. Timpul mi-a arătat că în ciuda precizărilor inițiale, sunt nevoit să revin cu aceste precizări și clarificari pe parcursul derulării contractului. Este în beneficiul clientului să aleagă ce e mai potrivit pentru etapa în care se află. Firește că poate combina cele trei moduri de ghidare dacă dorește sau până descopera ce i se potriveste mai bine.

Recent am descoperit că soluția pentru a nu mai relua aceste reveniri cu precizări este chiar simplă și mai la îndemână decât îmi imaginam. Sunt în plin proces de implementare a contractelor de coaching și a acordurilor de coaching scrise (le pot oferi spre consultare la cerere) grație formării Noble Manhattan în Executive & Corporate Coaching. Se pare că nu era nevoie să redescopăr apa rece ci doar să multumesc Universului că mi-a scos în calea ochilor autori precum Zeus & Skiffington.

Pe post de concluzie putem afirma ca fiecare individ în parte, antreprenor sau nu, e chemat să  găsească cea mai buna variantă de lucru, fie să combine diferite forme de ghidare pentru etapa în care se află în carieră sau antreprenoriat: consultanță, mentorat sau coaching.

 

Programează o discuție

Dacă ai reușit să parcurgi articolul până aici te invit să aflăm împreună ce varianta de ghidare funționează cel mai bine in cazul tău.

 

Comments

comments